کد مطلب:1620 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:258

احکام سر بریدن و شکار کردن حیوانات


2592- حـیـوان وحـشـی باشد یا اهلی - غیر از حیوانهای حرام گوشت كه بیان آنها در احكام خوردنیها و آشـامیدنیها می آید - اگر آن را به دستوری كه بعدا گفته می شود سر ببرند پس از جان دادن گوشت آن حـلال و بدن آن پاك است ولی شتر و ماهی و ملخ به غیر از سر بریدن خوردن آنها حلال می شود به طوری كه در مسائل آینده خواهد آمد.



2593- حیوان حلال گوشت وحشی مانند آهو و كبك و بز كوهی و حیوان حلال گوشتی كه اهلی بوده و بعدا وحشی شده مثل گاو و شتر اهلی كه فرار كرده و وحشی شده است , اگر به دستوری كه بعدا گفته مـی شـود آنـهـا را شـكار كنند , پاك و حلال است , ولی حیوان حلال گوشت اهلی مانند گوسفند و مرغ خـانـگـی و حیوان حلال گوشت وحشی كه به واسطه تربیت كردن اهلی شده است , با شكار كردن پاك و حلال نمی شود.



2594- حـیوان حلال گوشت وحشی در صورتی با شكار كردن پاك و حلال می شود كه بتواند فرار كند یا پـرواز نـماید , بنابر این بچه آهو كه نمی تواند فرار كند و بچه كبك كه نمی تواند پرواز نماید , با شكار كردن پـاك و حـلال نـمی شود , و اگر آهو و بچه اش را كه نمی تواند فرار كند , با یك تیر شكار نماید آهو حلال و بچه اش حرام است .



2595- حـیـوان حـلال گوشتی كه مانند ماهی خون جهنده ندارد , اگر به خودی خود بمیرد پاك است ولی گوشت آن را نمی شود خورد.



2596- حیوان حرام گوشتی كه خون جهنده ندارد , مانند مار , مرده آن پاك است ولی با سر بریدن حلال نمی شود.



2597- سـگ و خـوك به واسطه سر بریدن و شكار كردن پاك نمی شوند , و خوردن گوشت آنها هم حرام اسـت و حـیـوان حـرام گوشتی را كه مانند گرگ و پلنگ درنده و گوشتخوار است اگر به دستوری كه گفته می شود سر ببرند یا با تیر و مانند آن شكار كنند پاك است ولی گوشت آن حلال نمی شود , و اگر با سگ شكاری آن را شكار كنند , پاك شدن بدنش هم اشكال دارد.



2598- فـیـل و خـرس و بوزینه , در آنچه ذكر شد حكم حیوانهای درنده را دارند , ولی حشرات و آنها كه حـیـوانـات كوچكی هستند كه در داخل زمین زندگی می كنند مانند موش و سوسمار اگر خون جهنده داشته باشند , و سر آنها را ببرند یا آنها را شكار نمایند گوشت و پوست آنها پاك نمی شود.



2599- اگـر از شكم حیوان زنده , بچه مرده ای بیرون آید یا آن را بیرون آورند , خوردن گوشت آن حرام است .